سکته قلبی:
09211016462_ 03132242165 دوخط ارتباطی شماعزیزان بامرکزفوق تخصصی قلب وعروق اصفهان برای تماس وامکان کسب اطلاعات کاملترمی باشد.
مقاله زیر، چکیده مطالب مختلف مطرح شده درمقالات گوناگون دکترهادی زاده می باشد.سکته قلبی( انفارکتوس میوکارد) ازطریق کاهش خونرسانی به عروق باعث می شود که به تدریج اکسیژن و مواد غذایی کمتری در اختیار بافتهای قلب قرار گیرد. این موضوع سبب می شود که اختلال خونرسانی بافت‌ها اتفاق افتاده و بسته به اینکه کدام قسمت از قلب دچار کاهش خونرسانی شود عوارض‌ مختلف به وجود می آید که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بی نظمی های ریتم قلب ( ایجادآریتمی)و نیز ایجاد درد قلبی، تنگی نفس، ایجاد حالت تهوع و استفراغ و سایر موارد اشاره نمود که در این حالت برقراری مجدد جریان خون به وسیله تجویز داروهای مختلف و یا مداخلات خاص می توان اقدام نمود که باعث می شود جریان خون به خوبی برقرار شده و از ایجاد سکته قلبی جلوگیری می‌شود. در صورتی که جریان خون مسدود شود، از بین رفتن سلولهای قلبی ایجاد شده و نهایتاً سکته قلبی اتفاق می افتد در این حالت بافت ها از بین رفته و درمان متوجه پیشگیری از گسترش سکته قلبی می باشد پس از اینکه انسداد جریان به طور کامل اتفاق افتد مجموعه‌ای از حوادث اتفاق می‌افتد که در نهایت هم باعث از بین رفتن عملکرد بافت های مختلف قلب می شود اینکه کدام قسمت از قلب مبتلا به انسداد خون رسانی می‌شود بستگی به پارامترهای مختلفی دارد در واقع خونرسانی به بافت های قلب توسط سه رگ اصلی انجام می‌شود این سه رگ اصلی قلب( عروق کرونر)از ابتدای سرخرگ آئورت جدا می‌شوند و خون را به بافت‌های مختلف قلب می رسانند .پس ازآنکه این رگ ها از آئورت جدا شدند به شاخه‌های مختلف تقسیم می گردند و هر یک از آنها به قسمت مشخصی از قلب خون‌رسانی می‌کند به طوری که مثلاً عضلات هر قسمت از قلب از رگ به خصوص خون دریافت می نماید همچنین گره های عصبی و بافت های عصبی داخل قلب نیز از عروق خاصی تغذیه شده و خون خودرا دریافت می نمایند .
درصورت ایجادکاهش خونرسانی بواسطه گرفتگی عروق کرونرقلب و یا شاخه‌های آنها باعث می‌شود که خون رسانی به منطقه مربوطه کاهش یابد و علائم مخصوص به آن ظاهر گردد بنابراین تنگی سرخرگ هایی که خون را به راه های عصبی و گره های عصبی می رسانند می‌تواند باعث ایجاد آریتمی ها (نامنظمی های) ضربان قلب شده و از سوی دیگر انسداد عروقی که خون را به عضلات اصلی قلب می‌رسانند باعث کاهش خونرسانی پمپاژ قلب و قدرت انقباضی میشود .متعاقب این اتفاق بیمار علائم خاصی را تجربه می نماید که بسته به محل درگیری و شدت آن و تعداد عروق درگیر علائم مختلف و با شدت های گوناگون تظاهر پیدا می‌کند .در بیماران مبتلا به تنگی عروق اصلی قلب توصیه می‌شود که بیمار داروهای خاصی را استفاده نماید تا از پیشرفت و علائم حاصله جلوگیری شود یکی از داروهای اصلی که در جهت پیشگیری از پیشرفت بیماری و علائم آن بکارمی رود اسپرین می باشد .آسپرین با جلوگیری از تشکیل لخته های پلاکتی می‌تواند از ایجاد سکته‌های قلبی پیشگیری نماید ونیزازپیشرفت سکته قلبی جلوگیری نماید.همچنین از داروهای کاهش دهنده سطح چربی به ویژه از گروهی از آنها که به نام استاتین نامیده می‌شوند استفاده می شود .استاتین ها به پیشگیری از گسترش رسوبات داخل عروق کمک فراوان نموده و نهایتاً از ایجاد سکته قلبی ونیزگسترش آن پیشگیری می نماید و بسته به شدت و تعداد سرخرگ‌های قلب که دچار تنگی شده اند ممکن است از داروهای دیگری استفاده کرد که از جمله آنها می‌توان به دیگر داروهای ضد پلاکتی مانند پلاویکس و همچنین داروهای بتابلوکرویاکلسیم بلوکر اشاره نمود این دودسته داروی اخیرکمک می‌کنند که ضربان قلب تا میزان غیر طبیعی افزایش پیدا نکند که این امر باعث می‌شود نهایتاً میزان خون مورد نیاز قلب کاهش یافته و نهایتاً درد قلبی و میزان اریتمی ها و نامنظمی های قلب کاهش یابد به بیماران مبتلا به تنگی عروق قلب توصیه می شود حتماً از رژیم غذایی مناسب استفاده نموده و همچنین به ورزش های هوازی در طول روز بپردازند میزان ورزش مورد نیاز برای این بیماران حداقل انجام ۴۵ دقیقه ورزش برای ۵ روز در هفته می باشد همچنین دوری از استرس یکی از پایه‌های اصلی پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی می باشد .حقیقت آنستکه استرس می‌تواند علاوه بر تشدید رسوب مواد تنگ کننده عروق همچنین باعث افزایش احتمال پاره شدن پلاک هایی که از قبل در قلب تشکیل شده بودند شده و زمینه را برای ایجاد سکته قلبی مهیا می نماید. برای کنترل استرس و اضطراب در این بیماران می‌توان از روش های روانشناختی استفاده کردو علاوه بر آن این بیماران می‌توانند از داروهای مخصوص ضد اضطراب و استرس استفاده نمایند .همچنین توصیه می شود بیماران مبتلا به بیماری قلبی عروقی از رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه های تازه استفاده نمایند. در صورتیکه برای باز کردن عروق قلب بیمار ،از آنژیوپلاستی و بالن و فنر استفاده شده و در این صورت بیماران بایستی برخی داروهای خاص را حداقل به مدت یک سال استفاده نمایند.دکترمحمودهادی زاده( بهترین متخصص قلب اصفهان)(بهترین فوق تخصص قلب اصفهان) فوق تخصص آنزیوپلاستی هستندولذاازانواع روشهای دارویی ونیزتهاجمی ( مانندآنژیوپلاستی)برای درمان بیماران مبتلابه قلب وعروق استفاده می نمایند..

بیماری سیستم هدایتی وبافت عصبی قلب، نه تنهامتعاقب سکته قلبی، بلکه همچنین گاهی متعاقب بیماری های دیگری نیزایجادمی سوند.بعنوان مثال اختلال سیستم هدایتی شامل راههای گره ای و زیر گره ای ممکن است در اثر پرتو درمانی( رادیوتراپی) ایجاد شود. متعاقب پرتودرمانی ،در اثرایجاد فیبروز گسترده بافت گره ای و شاخه ها ،بلوک کامل قلبی ممکن است ایجادشود. بلوک شاخه راست بخصوص شایع است که احتمالاً بدلیل قدامی تر بودن این شاخه می باشد. اگرچه تا 50 درصد بیماران اختلالاتی در نوار قلب دارند، لکن بروز بلوک کامل قلبی نادر است.
پیشگیری و پیگیری
بنظر می رسد که استفاده از سپر حفاظتی برای قلب در مواردی که مقدار اشعه بیش از 3000RAD باشد، و تقسیم میزان اشعه در نواحی قدامی و خلفی قفسه سینه بطور مساوی باعث کاهش عوارض قلبی ناشی از پرتو درمانی می گردد.
با استفاده روز افزون از پرتو درمانی در درمان سرطان ها، بسیاری از بیماران در معرض خطر بیماری قلبی ناشی از اشعه قرار دارند. از آنجا که این عوارض ممکن است سالها پس از انجام پرتو درمانی بوجود آیند، پزشکانی که اینگونه بیماران را درمان می کنند بایستی نسبت به احتمال بروز این عوارض هوشیار باشند. تصویر برداری غیرتهاجمی از قلب در یافتن موارد بدون علامت کمک می‌کند.

برای کشف واندازه گیری شدت سکته قلبی وسایراختلالات قلبی، ازروشهای گوناگونی استفاده می شودکه یکی ازاین روشها، اکوکاردیوگرافی است.الگوهای طبیعی یا غیرطبیعی اندازه و ارتباط حفرات قلب ضخامت دیواره حرکات دیواره ساختمان و حرکت دریچه ها را میتوان به خوبی توسط اکوکاردیوگرافی بررسی نمود اکوکاردیوگرافی M-mode روش انتخابی برای دیدن خیلی از ساختمانهای غیر طبیعی همانند وژتاسیون های آندو کاریت عفونی تومورهای داخلی قلبی، ترومبوزهای جداری وتجمع مایعات پریکاردی میباشد. در طی ایسکمی بطنی حادیا مزمن و انفارکتوس حاد تصاویر اکوکاردیوگرافیک به میزان زیادی نازک شدن میوکارد و عدم تحرک یا دیسکینزی سگمنتال را نشان می دهندموارد غیر طبیعی ناشی از فعالیت در بخش‌های مختلف میوکارد نیز ممکن است دیده شوند.عوارض حاد انفارکتوس میوکارد که قابل تشخیص با اکوکاردیوگرافی تصویری یا داپلر می باشند عبارتند از افیوژن پریکارد همراه یا بدون تامپوناد قلبی ،لت میترال مواج(Flail mitral leaflet) ناشی از پارگی عضله پاپیلری، نارسایی حاد میترال ناشی از اختلال عضله پاپیلری ،نقص دیاره بین بطنی حاد، پارگی میوکارد با تشکیل آنوریسم کاذب گسترش انفارکتوس با ایجاد آنوریسم حقیقی و انفارکتوس راست و...است. تصویربرداری اکوکاردیوگرافی را میتوان به صورت تهاجمی نیز انجام داد مثلا با استفاده ازtransducer
ازوفاژیال یا حین توراکوتومی با اتصال مستقیمtransducer به اپی کارد این روشها به علت عدم پخش صورت در قفسه سینه و امکان استفاده از فرکانس های بسیار بالا(۵تا۱۰ MHz) که وضوح فیزیکی زیاد ولی نفوذ بافتی کم دارند تصاویر بسیار عالی تهیه می کنند.
تزریق داخل وریدی خیلی از مایعات مانند محلول های فیزیولوژیک نمکی تولید حباب های ریز گازی می کنند که در هنگام حرکت به سمت راست قلب ممکن است توسط اکوکاردیوگرام ثبت شوند گاز از بستر مویرگی ریه عبور نمی کند بنابراین اگر بلافاصله حبابهای ریز در سمت چپ قلب دیده شوند باید احتمال دادکه یک شانت داخل قلبی وجود دارد ظاهر شدن تاخیری حبابها بیانگر وجود شانت داخل ریوی است. تزریق مستقیم مواد حاجب مختلف به داخل آئورت وازان طریق بداخل شریان های کرونر به منظور بررسی نواحی خون‌رسانی کرونری در بطن چپ و ارزیابی سرعت تخلیه با تغییر جریان خون کرونری نیز آزمایش شده است

جهت کسب اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید 

https://doctorhadizade.com/index.php/2017-03-25-19-58-19/2019-12-08-13-29-14

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •