پوسیدگی دندان

بکی از شایع ترین دلایل مراجعه به دندانپزشک پوسیدگی دندان است.
 این نام شکست بافت های سخت است که با تخریب مینای دندان شروع می شود.
 اگر هیچ اقدامی انجام ندهید و پیشگیری را انجام ندهید، روند پوسیدگی در عمق گسترش می یابد. حفره ها شکل می گیرند، عوارض مختلفی می توانند به هم بپیوندند. در یک دوره نامطلوب، از دست دادن دندان رخ می دهد.

علت پوسیدگی دندان:

علت پوسیدگی اثر مخرب باکتری ها بر روی بافت های سخت دندان است. تعداد زیادی از میکروارگانیسم های مختلف در دهان انسان زندگی می کنند.
در حال حاضر 2-4 ساعت پس از مسواک زدن کامل دندان ها، تعداد آنها می تواند به 1 میلیون برسد.
آنها به طور فعال به سطح می چسبند و مینای دندان را تحت تأثیر قرار می دهند.
 این موضوع باعث پوسیدگی دندان می شود. استرپتوکوک موتانس و استرپتوکوک سانگوئیس عامل اصلی پوسیدگی هستند. علاوه بر این، فعالیت و مضر بودن باکتری ها تا حد زیادی به مقاومت بدن و وجود عوامل مستعد کننده بستگی دارد.
سریع ترین تکثیر باکتری ها در یک محیط مساعد برای آنها اتفاق می افتد که در شرایط مختلف تشکیل می شود.
این شامل:

بهداشت نامناسب دهان، به ویژه مسواک زدن نامنظم یا ناکافی.
تغذیه نامناسب با غذاهای حاوی کربوهیدرات نرم و کمبود سبزیجات خام؛
هیپویتامینوز؛
محتوای کم برخی از مواد معدنی (فلورین، فسفر و کلسیم) در آب آشامیدنی؛
نقض شکل گیری دندان ها، که اغلب با راشیتیسم یا سل در دوران کودکی همراه است.
کاهش ایمنی؛
وجود بیماری های دستگاه گوارش.
چنین شرایطی به تغییر در ساختار مینای دندان، تمیز کردن ناکافی دندان ها از پلاک و افزایش محتوای باکتری در حفره دهان کمک می کند. این باعث پوسیدگی می شود. برای پیشگیری باید این عوامل مستعد کننده را حذف کرد.

نحوه تشخیص پوسیدگی

چگونه و چه چیزی باعث پوسیدگی می شود.
در برخی موارد، خود شخص ممکن است وجود پوسیدگی را بر اساس تغییر در ظاهر دندان ها یا ظاهر شدن علائم خاص، فرض کند. اما برای تشخیص قابل اعتماد بیماری، باید با دندانپزشک تماس بگیرید.
زیرا برخی از معاینات به شما امکان می دهد پوسیدگی را تعیین کنید.

مراحل رشد پوسیدگی

بسته به عمق ضایعه، 3 مرحله تشخیص داده می شود:

اولیه - مرحله یک لکه یا پوسیدگی سطحی، در حالی که کانون های سفید دمینرالیزاسیون ابتدا ظاهر می شوند.
 سپس مینای آسیب دیده تیره شده و خشن می شود.
پوسیدگی متوسط، زمانی که لایه عاج زیر مینا آسیب دیده و یک حفره پوسیدگی تشکیل می شود.
پوسیدگی عمیق دندان، که در آن انتقال التهاب به خارج از عاج و ایجاد عوارض مختلف وجود دارد.
میزان تخریب می تواند متفاوت باشد. در بزرگسالان، این روند اغلب کند مزمن است. و در کودکان اغلب پوسیدگی حاد دیده می شود که باعث تخریب سریع دندان های شیری می شود.
چرا پوسیدگی در صورت عدم درمان خطرناک است؟
عدم توجه کافی به وضعیت دندان ها منجر به پیشرفت پوسیدگی می شود که در نتیجه آن خطر ایجاد عوارض مختلف وجود دارد. این زمانی اتفاق می‌افتد که فرآیند عفونی- التهابی فراتر از مرزهای بافت‌های سخت گسترش می‌یابد.
چگونه از ایجاد پوسیدگی جلوگیری کنیم
دندان های خود را به درستی مسواک بزنید

مسواک زدن :

مسواک زدن دندان ها باید دو بار در روز انجام شود، این روش باید حدود 2 دقیقه طول بکشد. تمیز کردن کامل سطوح داخلی، اطراف لثه، فضاهای بین دندانی و زبان به شما این امکان را می دهد که عوامل اصلی پوسیدگی دندان را از بین ببرید. تمیز کردن منظم مکانیکی یک پیشگیری موثر از پوسیدگی دندان است. انتخاب مسواک و خمیر دندان مناسب به موثرتر شدن این فرآیند کمک می کند.

چه چیزی باعث پوسیدگی می شود؟

علت اصلی پوسیدگی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. حتی اگر به طور مرتب دندان های خود را 2 بار در روز به مدت 3 دقیقه مسواک می زنید، برای پوسیدگی آماده باشید.

واقعیت این است که در حفره دهان ما مناطقی وجود دارد که دسترسی به آنها دشوار است، به عنوان مثال، برخی دندان هامثل (7-8).
علت آنستکه کوچکترین تماس با مسواک می تواند باعث رفلکس گگ شود. علاوه بر این، تمام میکروارگانیسم ها را نمی توان پاک کرد، برای تمیزی کامل حفره دهان، دستگاه های خاصی مانند یک آبرسان مورد نیاز است. ذرات غذا همچنین می توانند محکم بین دندان ها بنشینند به طوری که شما حتی آن را احساس نکنید.
بنابراین متوجه شدیم که حتی مسواک زدن منظم دندان ها شما را از پوسیدگی نجات نمی دهد، "نقاط کور" در دهان ما وجود دارد که دسترسی به آنها با مسواک دشوار است.

بعد چه اتفاقی می افتد؟

در مکان های درمان نشده، ریز ذرات غذا در یک مجموعه شیمیایی با بزاق انسان یک پلاک تشکیل می دهند.
پلاک یک مکان عالی برای رشد باکتری ها است. باکتری ها و میکروارگانیسم های پوسیدگی زا به پلاک می چسبند و به طور فعال در آنجا تکثیر می شوند.
ویژگی این انگل‌ها این است که از ریزذرات غذا تغذیه می‌کنند و اسید ترشح می‌کنند.
 اسیدترشح شده،مواد معدنی را از مینای دندان می‌شوید. هر چه پلاک بزرگتر باشد، تعداد این انگل ها بیشتر باشد، شسته شدن کلسیم سریعتر اتفاق می افتد.
به دلیل کمبود مواد معدنی، مینای دندان ضعیف می شود.

 کودکان:

بیشتر اوقات، پوسیدگی در کودکان فقط به دو دلیل رخ می دهد - مراقبت ضعیف از دندان (مسواک زدن نامنظم) و مینای نازک.
اولین "زنگ" پوسیدگی (مرحله اولیه) را می توانید خودتان در آینه ببینید - لکه های سفید مات روی دندان ها ظاهر می شوند. دمینرالیزاسیون شروع شده است، کلسیم و فسفر از مینای دندان شسته می شوند.
لازم به ذکر است که سرعت ایجاد پوسیدگی در هر بیمار متفاوت است. همه چیز به مقاومت مینای دندان در برابر اثرات باکتری ها بستگی دارد، اغلب این مقاومت به دلیل عوامل ژنتیکی است.

لکه های سیاه:

پس از ضعیف شدن مینای دندان، انگل ها و میکروارگانیسم ها راه خود را عمیق تر به مرکز دندان باز می کنند - پوسیدگی سطحی ظاهر می شود. همچنین به راحتی در آینه روی دندان ها لکه های سیاه دیده می شود.
پس از پوسیدگی وارد فاز میانی می شود و  گسترش می یابد. پس از عبور عاج به پالپ. دندان و پالپ در برابر پوسیدگی آسیب پذیرتر هستند و عفونت در آنجا سریعتر پخش می شود. بنابراین، حتی اگر متوجه سوراخ کوچکی در دندان شوید، به احتمال زیاد در حال حاضر یک مرکز بزرگ پوسیدگی در ناحیه پالپ وجود دارد.

چگونه از پوسیدگی پیشگیری کنیم؟

حداقل 2 بار در سال برای معاینات معمول به دندانپزشک مراجعه کنید. این امر به تشخیص زودهنگام پوسیدگی و درمان بدون درد کمک می کند. همه پزشکان انجام بهداشت حرفه ای دهان را برای پاکسازی کامل و به عنوان یک امتیاز، سفید کردن دندان توصیه می کنند. دندانپزشک به شما نشان می دهد که چگونه دندان های خود را به درستی مسواک بزنید تا پلاک ها و ذرات غذا تا حد امکان از بین برود.

چه چیزی می تواند منجر به ایجاد پوسیدگی شود؟

اینجا همه چیز ساده است. در ابتدا دندان ها نسبت به سرما و گرما حساس تر می شوند .
با گذشت زمان و متناسب با ایجاد پوسیدگی، حساسیت دندان ها افزایش می یابد.
پس از نفوذ پوسیدگی به زیر مینای دندان، خطر پالپیت یا پریودنتیت وجود دارد. دندان شروع به آزار و درد می کند. با گذشت زمان، درد تشدید می شود و در نهایت غیر قابل تحمل می شود. در این مورد، تنها 1 راه وجود دارد - برداشتن دندان پوسیده.

علت پوسیدگی دندانپوسیدگی دنداندندان    

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •