بیماری و پدیده رینود

تعریف پدیده رینود:

پدیده رینود درواقع سندرمی است که با حملات ایسکمی دو طرفی انگشتان دست در اثر سرما یا تحریکات هیجانی مشخص می‌شود و در اثر گرما بهبود می یابد.
اتیولوژی پدیده رینود:
پدیده رینو ممکن است درحقیقت ناشی از یک بیماری زمینه ساز یا ناهنجاری تشریحی باشد لیکن شایعترین علت آن بیماری رینو است که اتیولوژی آن بدرستی شناخته نشده است. این بیماری معمولاقبل از بلوغ و بعد از ۴۰ سالگی کمتر شیوع دارد لیکن امکان بروز آن در هر سنی وجود دارد. زنان ۵برابر بیش از مردان به رینود مبتلا می‌شوند. رینو در مطالعات اولیه خود به این نتیجه رسید که فعالیت فوق العاده زیاد سمپاتیک عامل اصلی بروز حملات است اما lewis چنین دریافت که عروق انگشتان دست نسبت به سرمای موضعی واکنش غیر عادی نشان می دهند. چون بعد از سمپاتکتومی هم حملات بیماری می تواند عارض شود ممکن است نتیجه گرفت که در بیماری رینو یک نقصی در عروق خونی وجود دارد که این نقص در اثر رفلکس طبیعی سمپاتیک شدت فوق العاده ای پیدا می کند. معهذا در مواردی پدیده رینو با هیپرتانسیون ریوی همراه می شود بدون آنکه بیماری سیستمیک دیگری در کار باشد بطوریکه می توان گفت یک مکانیسم نوروهومورال عامل بروز هر دو پدیده است.
پدیده رینو ممکن است در موارد زیر دیده شود :

بیماری انسدادی شریان (ترمبو انژیئیت مسدود کننده، ارتریوسکلروز مسدود کننده، آمبولی شریانی) بیماری کلاژن (خصوصا اسکلرودرمی)، ضربه ( پیانو زدن، ماشین نویسی)، در جریان تجویز بعضی داروها (ارگو، متی سرژید، پروپرانول)، قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی (پولی وینیل کلرید)، آنتی ژنمی هپاتیت B یا دیسکرازیهای خونی (کریوپاتیها، هماگلوتی نین های سرد)، ضایعات عصبی (سندروم های فشار بر مخرج سینه، سندرم تونل مچ دست، پولیومیلیت، سیرنگومیلی، کوزالژی).
پدیده رینو که بطور ثانوی در اثر اینگونه علل گوناگون ایجادمی شود معمولا ناشی از تحریک اعصاب سمپاتیک، اختلال پاتولوژیک عروق کوچک خونی یا رسوب واگلوتیناسیون گلبولهای قرمز است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر ، به سایت دکترهادی زاده، وابسته به بهترین کلینیک قلب وعروق اصفهان(زیرعنوان بهترین متخصص قلب وعروق اصفهان) مراجعه نمایید.
ادامه داردپدیده رینود

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •