تظاهرات بالینی:


گرچه طی سالهای اخیر نسبت زنان مبتلا افزایش یافته است ولی زخم معدی_درازدهه ای سوراخ شده در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی ایجاد می شوند در حالی که سوراخ شدن زخم معدی در افراد کمی مسن‌تر اتفاق می افتد. با افزایش تعداد افراد مسن تر در جمعیت کنونی، نسبت بیماران مبتلا به زخم معده سوراخ شده افزایش یافته است.
سه مرحله بالینی کلاسیک پس از سوراخ شدن معدی_درازدهه ای شناخته شده اند که به شکل قابل ملاحظه ای انتهای هر یک از مراحل در ابتدای مرحله ی بعدی تداخل می کند.

تحریک صفاق
مرحله تحریک صفاق مربوط به تحریک شیمیایی صفاق توسط محتویات معده است و ۳تا ۶ساعت ادامه دارد. شروع درد ناگهانی است. وضعیت‌های شکمی معدودی وجود دارند که در آن ها شروع درد مثل زخم سوراخ شده این چنین ناراحت کننده باشد به شکلی که بیماران لحظه شروع درد را دقیقا به یاد بیاورند. شخص مبتلا به زخم سوراخ شده ممکن است دچار حمله غشی شود(اما این حالت مدت کوتاهی ادامه دارد). تهوع و استفراغ شایع نیستند. در معاینه، بیمار مبتلا به دردی شدید است و از انجام هرگونه حرکت غیر ضروری اجتناب می کند. دما ممکن است عادی یا کمتر از آن باشد و تعداد نبض تغییر نمی کند. حرکات جدار شکم به شدت محدود و تنفس عمدتا سینه ای است. شکم در لمس دارای دردخیز منتشر و سفتی تخته ای است. در صورتی که مقدار کافی هوا به حفره صفاق وارد شده باشد ممکن است کدورت عادی کبد محو شود. شکم در سمع ساکت است.

واکنش صفاقی
این مرحله ۶ تا ۱۲ساعت ادامه دارد. محتویات معدی با اکزودای التهابی سطح صفاق رقیق می شود و به این علت شدت درد کمتر و بیمار به نظر بهتر می آید،در حالی که التهاب زمینه ای ممکن است به سوی مرحله ی سوم در حال پیشرفت باشد.

این بهبود ذهنی ممکن است منجر به احساس اطمینان کاذب و عدم انجام اقدامات لازم گردد. به همین دلیل به این امر مرحله ی «مرحله ی دلخوشی بی اساس» اطلاق می شود. برای جلوگیری از این دلخوشی بی اساس باید به یافته های فیزیکی توجه کرد. سفتی شکم، شنیدن صداهای روده، با افزایش دما و نبض بر رغم بهبود ذهنی، دال بر پیشرفت التهاب صفاق است.
ادامه دارد....

جهت کسب اطلاعات کاملتر می توانید باتلفنهای کلینیک قلب وعروق اصفهان (کلینیک واریس اصفهان وفوق تخصصی قلب وعروق) دکتر هادی زاده (۵ و ۳۲۲۴۲۱۶۴ _ ۰۳۱
تماس بگیرید،
یا عبارت @nobattt رادرتلگرام سرچ کنید.

 

زخم معده

 

 

 

  

 

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •