_ نظم طبیعی ضربان قلب:

قلب دارای چهار حفره می باشد .دو حفره در بالا دهلیز و دو حفره در پایین بطن نامیده می شوند.
به طور کلی قلب الکتریک گونه کار می کنند تحریک قلب با جریان موجی شکل که از یک تنظیم کننده یاپیس میکر که گره سینوسی نام دارد انجام میگیرد.
محل تنظیم کننده در دهلیز راست قرار دارد که تولید تکانه یا انگیزش ها(جریان الکتریکی) با نظم الکتریکی خاص از میان دهلیز ها عبور کرده و موجب انقباض آنها می گردد.
در محل اتصال دهلیز و بطن در جای ویژه گرهA-V یادهلیزی _بطنی قرار داردو عبور موج الکتریکی از این گره و عبور موج از پیچ و خم ها موجب کمی تاخیر در حرکت موج قبل از رسیدن به بطن می گردد. این سیستم پیچ و خم دار را سیستم پورکنژ می گویند.
در عین حال عبور موج سبب انقباض هر دو بطن به شکل متوالی گردیده در نتیجه قلب خون را به طرف خارج پمپ می کند بنابراین یک تکانه منحصر به فرد می تواند موجب انقباض حفره قلب گردیده و به طور متوالی این تکرار به طور صحیح تخلیه میگردد تنظیم کننده قلب بین ۵۰ تا ۱۰۰ ترکان در دقیقه ایجاد می کند.
در هنگام تمرین ورزشی سرعت ضربان قلب به وسیله تنظیم کننده سریع می گردد زیرا عوامل عصبی یا شیمیایی بر آن اثر می‌کنند مواد شیمیایی بدن کات کول آمین ها نامیده می شوند که آدرنالین یکی از مشتقات آن است هنگامی که شخص در معرض ترس یا حالت پرخاش یا در وضع دفاعی باشد آدرنالین ترشح و موجب سرعت ضربان و قدرت عمل قلب می‌گردد که برای حمایت از جسم مفید می باشد.
مواد شیمیایی دیگر از غده تیروئید نیز موجب ازدیاد ضربان قلب می‌گردد همچنین آنفولانزا و تب می تواند باعث ازدیاد ضربان قلب گردد وقتی که ضربان قلب آرام و کند تر می باشد تحت تاثیر اعصاب قرار میگیرد این حالت می‌تواند ضمن تهوع و استفراغ پیدا شود حملات غش و ضعف وقتی رخ می‌دهد که ضربان قلب بسیار آهسته شود.
ادامه دارد.....

 

7

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •