واریکوسل چیست؟ و چگونه بایستی با آن برخورد نمود؟

واریکوسل در حقیقت همان عروق اطراف بیضه هستند که بحالت واریسی درآمده و دور بیضه ها را دربر میگیرند. به طور طبیعی بیضه ها در داخل کیسه بیضه قرار گرفته اند که این موقعیت اناتومیک خاص قرارگیری بیضه ها سبب میشود که دمای آنها از دمای طبیعی داخل بدن کمتر باشد. در حقیقت دمای کمتر از دمای داخلی بدن، جهت فعالیت طبیعی و حتی زنده ماندن اسپرم ها ضروری و لازم بوده و اگر به هر دلیلی این دمای مناسب پایین وجودنداشته باشد اسپرم ها (سلولهای جنسی وزایای مردانه ) به صورت زودرس دچار کاهش فعالیت شده یا بطور کلی از بین رفته که این حالت میتواند باعث کاهش یا ازبین رفتن قدرت باروری درمردان شود.
بیضه ها بطور معمول دردوران نوزادی در درون کیسه بیضه قرارمی گیرند. البته گاهی این فرآیند قرارگیری طبیعی بیضه ها در درون کیسه بیضه بصورت طبیعی صورت نمیگیرد. این عدم قرارگیری طبیعی بیضه هادر محل طبیعی می تواند بصورت یکطرفه یا دو طرفه اتفاق افتد که سبب بروز نهان بیضگی یا کریپتو ارکیدیسم یکطرفه یا دو طرفه می گردد. واریکوسل یا همان عروق واریسی دور بیضه هم بدلیل آنکه باعث تجمع خون زیاد دراطراف بیضه هامی شود ،سبب افزایش دمای بیضه هاشده و ممکن است ایجاد ناباروری نماید.

معمولا برای تشخیص واریکوسل ازمعاینه بالینی استفاده می شود و البته درپاره ای موارد سونوگرافی نیز می تواند کمک کننده باشد. این بیماری براساس میزان و شدت واریسهای اطراف بیضه درجه بندی می گردد. اگر واریکوسل شدید و با درجه بالا باشد و احتمال بروز اختلال درباروری بیمار وجود داشته باشد یا در زمان تشخیص واریکوسل در ازمایش اسپرموگرام( آزمایش شمارش اسپرم) اختلال دیده شود ،لازمست درمان صورت پذیرد که بطور معمول جراحی برای درمان این اختلال استفاده می شود.

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •