اریتروملاژی (اریترمالژی)
تعریف
اریتروملاژی سندرم نادری است همراه با اتساع عروق حمله ای و دو طرفی پاها و گاه دستها و وجود درد سوزشی، افزایش حرارت و قرمزی در پوست مناطق ابتلا.
اتیولوژی و پاتولوژی اریتروملالژی
علت عارضه روشن نیست و بصورت یک ابتلای ارثی دیده می شود. معمولا افزایش گردش خون اندام‌های مبتلا وجود دارد لیکن اگر گردش خون عضو را بوسیله بازوبند فشار خون قطع کنیم باز هم ممکن است علائم باقی بمانند از این رو تصور می شود یک حالت حساسیت پوست به گرما یا فشار در کار باشد. اختلالات پاتولوژیک یکنواختی از این عارضه بدست نیامده است لیکن اصولا اطلاعات زیادی در این زمینه وجود ندارد. پیدایش سندرم ارتباط خاصی با سن و جنس ندارد.
تظاهرات بالینی
بیمار دچار اریتروملاژی از حملات دو طرفی درد توام با سوزش، سطحی یا عمقی، شکایت دارد که مناطق محدود و مشخصی از کف پاها یا کف دست ها، تمام پا یا تمام دست و یا حتی تمام اندام را فرا می گیرد. این حملات متعاقب تحریکات فیزیولوژیک طبیعی مولد اتساع عروق نظیر گرمای موضعی، محیط گرم، ورزش، سرپا ایستادن یا تنها آویزان کردن اندام عارض می شوند. شروع سندرم تدریجی است و علائم ممکن است در سال‌های متمادی بصورت خفیف باقی بمانند یا آنچنان به شدت پیشرفت و تداوم پیدا کنند که باعث ناتوانی کلی بیمار گردد. در آزمایش بیمار بهنگام حمله (این حمله را می توان با قرار دادن اندام در یک محیط با گرمای ۳۲ تا ۳۶ درجه ایجاد کرد) معمولا مشاهده می شود که پوست منطقه ابتلا گرم، قرمز، و غالباً دارای تعریق زیاد است. نبض شریانی طبیعی است. تغییرات تروفیک، گانگرن و زخم وجود ندارد اما تورم موضعی ممکن است دیده شود.
این سندرم گاه صورت ایدیوپاتیک دارد و گاه بطور ثانوی در اثر پولی سیتمی حقیقی، هیپرتانسیون، بیماری‌های میلوپرولیفراتیو یا لوپوس اریتماتوز عارض می شود. گاهی اوقات تا ۱۲ سال قبل از آثار پولی سیتمی بروز می کند. این شکل ثانوی بیشتر اوقات در گروه سنی پیران دیده می شود. غالبا یک طرفی است و نسبت به شکل ایدیوپاتیک درد کمتری دارد.
تشخیص
ارتریوسکلروز مسدود کننده ممکن است درد سوزشی و قرمزی موضعی ایجاد کند که غالبا یک طرفی است لیکن برخلاف اریتروملاژی با نبض های طبیعی یا گرمای موضعی پوست همراه نیست. نوریت، گانگلیونیت عفونی و مسمومیت های تالیوم، سرب یا آرسنیک هم ممکن است باعث هیپرمی دردناک محیطی گردند. حالات التهابی مزمن نیز حساسيت خاصی در پوست ایجاد می‌کنند که با کاهش تونس ارتریولها و کاپیلرها همراه است (اریترالژی). در چنین مواردی مختصر گرما، سرما، مالش یا احتقان باعث درد سوزشی پوست مبتلا می‌گردد لیکن پوست بصورت سالم باقی می ماند. پس از قرار گرفتن پوست در برابر سرمای طولانی هم یک انبساط عروق واکنشی در اثر آزاد شدن مواد شبه هیستامین بوجود می‌آید که ناشی از آسیب های موضعی نسوج است. این حالت را براحتی از روی سابقه سرما زدگی پوست می‌توان از اریتروملاژی تشخیص داد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر، به سایت دکترهادی زاده، وابسته به بهترین کلینیک قلب وعروق اصفهان (زیرعنوان بهترین متخصص قلب وعروق اصفهان) مراجعه نمایید.

 

 

اریترومالژی

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •