اثرات پرتوهابرقلب:

 

درقسمت اول این مقاله که ازسوی مرکزواریس اصفهان (بعنوان بهترین مرکزواریس کشور) تقدیم خوانندگان محترم مبتلابه بیماریهای قلبی عروقی ونیزبیماران مبتلابه واریس شد، نکاتی رادرمورداثرات پرتوهابیان کردیم ، واینک ادامه بحث:
آسیب حاصله از اشعهx به آندوتیلوم عروقی، سبب شروع روند آترواسکلروز می شود. بدلیل آسیب گفته شده ، تجمع پلاکتی، جایگزین شدن فیبرین و تشکیل پلاک انجام می گیرد. پلاک های آترواسکلروز معمولا در شرائین کرونر اپی کاردیال بوجود می آیند. این پلاک ها بصورت آتیپیک بوده، با فیبروز قابل توجه آدوانتیس و از دست رفتن شدید سلول‌های عضلانی صاف در لایه مدیا همراه می باشند. این ضایعات بیشتر در قسمت ابتدایی عروق بوجود می آیند و بخصوص در عروق قدامی تر دیده می‌شوند.
ضخیم شدن دریچه ها غالبادر طرف چپ قلب بوده و از آسیب ناشی از اشعه و یا بطور غیر مستقیم در اثر نارسایی عروقی بوجود می آید.

بیماری قلب عروق:

 

اثرات پرتوها بر قلب
بیماری پریکارددراثراشعه x
در 6 تا 28 درصد بیماران مبتلا به هوچکین که پرتو درمانی در ناحیه مدیاستن شده اند بیماری حاد و مزمن پریکارد گزارش شده است. در 13 درصد این بیماران پریکاردیت حاد دیده می‌شود که عمدتاً در یکسال اول پس از تکمیل پرتو درمانی بوده و از لحاظ بالینی از پریکاردیت حاد ایدیوپاتیک قابل افتراق نمی باشد. تجمع مزمن مایع در پریکارد معمولا بدون علامت است. شواهدی از تجمع مایع که در اکوکاردیوگرام قابل بررسی باشد در حدود 39 درصد بیمارانی که تحت پرتو درمانی مدیاستن قرار گرفته اند دیده می شود. این مایع معمولا خصوصیات اگزودا داشته بصورت موضعی LOCULATED است. برخلاف مایع پریکارد ناشی از بدخیمی، این حالت به ندرت منجر به تامپوناد قلبی می شود. اکثر این موارد در عرض 2سال خودبخود برطرف می‌شوند. پریکاردیت فیبرینوی مزمن ممکن است دیده شود.
شماعزیزان می توانیدادامه بحث اشعه xواثرات ان برقلب رادرمقالات بعدی مرکزواریس اصفهان پیگیری نمائید
ادامه دارد.....

آدرس کلینیک


اصفهان، خیابان شمس آبادی، مجتمع پزشکی
قمرالدوله، طبقه 3 (آسانسور دارد)
031-32242165
031-32242164
0913-8991980
info@doctorhadizadeh.ir

اطلاعات تماس

 اینستاگرام:instagram.com/varisdarmann

تلگرام: drhadizadeh
دیگر وب سایتها:
Untitled 1
    Untitled 2
 
 
 
 
  •